Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
In dit boek wordt het fenomeen jeugdliteratuur vanuit verschillende invalshoeken op een wetenschappelijke wijze benaderd. Vanuit de specifieke communicatiesituatie die ontstaat wanneer een volwassene zich richt tot een jonge lezer, belicht de auteur de consequenties hiervan voor de jeugdliteratuur. Verder wordt onder meer aandacht besteed aan de aparte status en het eigen karakter van de jeugdliteratuur. Daarna volgt nog een kort overzicht van de vele genres, elk met eigen mogelijkheden en grenzen. In een laatste hoofdstuk worden een aantal bedenkingen i.v.m. analyse en evaluatie geformuleerd.
Didactics of Dutch --- Orthopedagogics --- Children's literature. Juvenile literature --- Psychological study of literature --- Literature --- jeugdliteratuur --- Jeugdliteratuur --- Academic collection --- 82-93 --- 433.7 --- jeugdliteratuur (ler) --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
Dit boek gaat over wat lezen eigenlijk is, over hoe men vroeger leerde lezen, maar vooral over hoe kinderen nu leren lezen. En over nog meer onderwerpen die met lezen verband houden, zoals: Mogen ouders hun kleuter al leren lezen? Wat zijn leuke boekje voor jonge kinderen? Waardoor is lezen voor sommige kinderen zo moeilijk? Zijn er ook fijne boeken voor kinderen met leesmoeilijkheden? Hoe leren doven en blinden lezen? Wat zijn de problemen bij het leren lezen voor buitenlandse kinderen? Waar komen die 400.000 analfabeten in Nederland vandaan? (Bron: covertekst)
Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- Orthopedagogics --- History of civilization --- lezen --- kleuters --- Aanvankelijk lezen --- Lager onderwijs --- Leermiddelen --- Kinderen --- Gehandicapte kinderen --- Allochtonen --- Analfabetisme --- Leesbevordering --- Leesproblemen --- Lezen --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- 82-93 --- #KVHB:Lezen --- aanvankelijk lezen --- basisonderwijs --- didactiek --- 475.1 --- Basisschool --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Onderwijs --- Taal --- 475.26 ) * LEZEN --- 475.26 --- Geschiedenis --- Leesmethoden --- Leesonderwijs --- Lezen: didactiek lagere school --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Elementaire instrumentele vaardigheden --- Leermiddel --- Kind --- Kind met een handicap --- Allochtoon --- Leesprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autochtoon --- Schrijven --- Spel --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
De auteur onderzoekt de genrekenmerken en gebruiksaspecten van het prentenboek. Hij plaatst deze boeksoort in een emancipatiorisch perspectief en verbindt haar met de grote sociaal-democratische projecten van cultuurspreiding en leesbevordering. Meer concreet onderzoekt hij de verschillende bemiddelaren tussen boek en kind: de uitgever, de literaire en educatieve kritiek, het onderwijs en de bibliotheek. Er ontstaat zo een breed en gedetailleerd panorama van wat er in de afgelopen decennia is ondernomen door overheid en particuliere instellingen op het gebied van lezen en kinderboeken, met de nadruk op het prentenboek, en wat hiervan de effecten zijn geweest. (Bron: covertekst)
Civilisation --- Sociology of cultural policy --- Linguistics --- prentenboeken (genre) --- kleuteronderwijs --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- prentenboeken --- Prentenboeken --- Kleuters --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Lezen --- Leesbevordering --- Cultuurspreiding --- Basisonderwijs --- Jeugdliteratuur --- prentenboek --- Children --- Children's literature --- Children's literature, Dutch --- Illustrated children's books --- Picture books for children --- Books and reading --- History and criticism. --- History --- Educational aspects --- literatuuronderzoek --- 829.6 --- jeugdliteratuur: didactiek --- #PBIB:2001.1 --- 82-93 --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Children's illustrated books --- Illustrated books, Children's --- Children's books --- Illustrated books --- Children's picture books --- History and criticism --- Theses --- Prentenboek --- Kleuter --- Young adultliteratuur --- Schrijven --- Spel --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
Filosoferen met kinderen stimuleert het zelfstandig denken van kinderen, maakt ze mondig en leert hen luisteren naar argumenten van anderen. In het verleden filosfeerde men vooral met functionele verhalen, verhalen speciaal geschreven om ermee te filosoferen. Kinderboeken zijn de laatste jaren minder moraliserend, eerder beschouwend, suggestief, een dialoog uitlokkend. Ze nodigen uit tot nadenken en stimuleren het filosoferen. Dit boek wil een inspiratiebron zijn voor al wie kinder- en jeugdliteratuur op een filosofische manier wil gebruiken: ouders, leerkrachten en begeleiders. Het boek heeft geen literaire of filosofische pretentie. Uit 36 gekozen fragmenten werden een à twee thema's (als woede, dood, pesten, het begin, geluk) gekozen op basis van hun filosofisch potentioneel. Ze zijn min of meer gerangschikt van voorlezen naar zelf lezen. Na een korte filosofische oriëntatie volgt een rijtje filosofisch discussievragen gevolgd door een opdracht voor kinderen. De inhoud vermeldt het fragment, uit welk boek het afkomstig is en het thema. Tot slot een bibliografie van de gebruikte boeken en verwijzingen naar filosofische vakliteratuur. Dit werkboek, bedoeld voor iedereen die met kinderen bezig is, kan binnen elk kader van leesbevordering, reflectie en dialoog gebruikt worden. Dit boek is ook bedoeld om kinderen te prikkelen het hele kinderboek te lezen.
Didactics of philosophy --- Children's literature. Juvenile literature --- Psychological study of literature --- toegepaste filosofie --- didactiek --- filosofie --- SO (secundair onderwijs) --- kleuteronderwijs --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- filosoferen met kinderen --- lager onderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Jeugdliteratuur --- Werken met jeugdboeken --- Filosofie --- Filosofie in de jeugdliteratuur. --- Kinderen. --- 82-93 --- Lezen --- 060 Filosofie --- 663 Jeugd --- Leesbevordering --- 433.9 --- 433.75 --- 478.9 --- 101 --- Kinderen --- 434.8 --- Jeugdliteratuur; creatieve verwerking --- D30034.jpg --- filosoferen: kinderen --- kinderopvoeding --- leerlingen --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- jokken, sinterklaas, zakgeld, overige onderwerpen --- Activiteiten met het jeugdboek --- Overige vormingsgebieden --- 1 --- 37 --- 371.21 --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
Van 1914 tot 1918 werd het dagelijkse leven volledig beheerst door de oorlog. Ook kinderen ontsnapten er niet aan het. Zo sloop de Grote Oorlog binnen in de literatuur voor kinderen. School- en leesboeken bevatten oorlogsverhalen, schriften kregen oorlogsillustraties op de cover, strips, tijdschriften, en zelfs kleurboeken toonden de oorlog in woord en vooral in beeld. Van kindvriendelijke prenten over dappere dieren die ingezet werden in de gevechten tot gruwelijke taferelen over kinderen die met de bajonet de vijand te lijf gaan. Van tekeningen van jonge kinderen die zelf geëxecuteerd werden tot heroïsche afbeeldingen van vechtende soldaten. Gevarieerd en kleurrijk spraken deze afbeeldingen ongetwijfeld tot de verbeelding van kinderen. In dit boek gaat de auteur na waarin de uitgaven voor kinderen verschillen in België, Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk, welk onderliggend gedachtegoed ze meegeven en welke invloed ze uitoefenden op kinderen na het einde van de oorlog.
Polemology --- Children's literature. Juvenile literature --- Eerste Wereldoorlog --- jeugdliteratuur --- anno 1910-1919 --- 82-93 --- 940.3 --- 76.044 --- C3 --- kinderliteratuur --- 815 Geschiedenis --- 862 Vredesopvoeding --- 866 Herdenking en herinnering --- 927.5 --- Wereldoorlog I --- Oorlogsgeweld --- 76.044 Geschiedkundige voorstellingen: staatshandelingen; veldslagen in de prentkunst --- Geschiedkundige voorstellingen: staatshandelingen; veldslagen in de prentkunst --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- 940.3 Geschiedenis van Europa: Eerste Wereldoorlog--(1914-1919) (algemeen) --- Geschiedenis van Europa: Eerste Wereldoorlog--(1914-1919) (algemeen) --- Kunst en cultuur --- 1914-1918; 1e wereldoorlog --- PXL-Education 2018 --- geschiedenis --- illustratie --- kinderen --- Wereldoorlog I in de letterkunde. --- Oorlog in de jeugdliteratuur. --- Kinderen en oorlog. --- communicatie --- kind --- media --- oorlog --- tijdschrift --- 1914 - 1918 --- Tweede Wereldoorlog --- Wereldoorlog I in de letterkunde --- Oorlog in de jeugdliteratuur --- Kinderen en oorlog --- World War, 1914-1918 --- History --- Pictorial works --- Children and war --- Children --- Caricatures and cartoons --- International movements --- Didactics of social education --- Didactics of history --- communicatie. --- illustratie. --- kind. --- media. --- oorlog. --- tijdschrift. --- 1914 - 1918. --- Tweede Wereldoorlog.
Choose an application
De auteur brengt een wetenschappelijk verantwoord overzicht van de Nicolaasgeschiedenis. Die komt nog meer tot leven door de talrijke kleurenfoto's. Middeleeuwse iconen, latere schilderijen, zoeterige devotieprentjes, maar ook omslagen van de modernste jeugdboeken laten zien hoe Nicolaas van Myra alles overleefde : de beeldenstorm, het protestantisme én de geschiedenis.
Folklore --- volksgebruiken --- volksverhalen --- Santa Claus [Fictitious character] --- Nicolaus of Myra --- Sint-Nicolaas (heilige) --- Sinterklaas --- H. Nicolaas van Myra --- 398.333 ) Sinterklaas --- 912.1 --- Nicolaas Van Myra --- sinterklaas --- sinterklaas (ler) --- Z82-94 --- Z==93/04 --- heiligen --- jeugdliteratuur --- legenden --- 908.3 --- 245.5 --- katholicisme --- Nicolaas van Myra --- Academic collection --- #GBIB:SMM --- #GGSB: Heiligen --- #GGSB: Volksreligie (volksreligiositeit / devotie) --- #gsdb8 --- #VCV fonds R. van der Linden --- #VCV monografie 1999 --- 398.332.412 --- 82-93 --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- 398.332.412 Sinterklaas --- katholicisme - heiligen --- Nicholas, --- Mykola Chudotvoret︠s︡ʹ, --- Mykolaĭ Chudotvoret︠s︡ʹ, --- Niccolò, --- Nicola, --- Nicolà, --- Nicolás, --- Nicolaus, --- Nikola, --- Nikolaĭ Mirlikiĭskiĭ, --- Николай Мирликийски, --- Никола Мирликийски, --- Nikola Mirlikiĭski, --- Nikolaĭ Chudotvoret︠s︡, --- Nikolaĭ, --- Nikolaos, --- Nikolaus, --- Микола Чудотворець, --- Heiligen --- Volksreligie (volksreligiositeit / devotie) --- Nicolaus ep. Myrensis --- volksfeesten --- H. Nicolaas van Myra.
Choose an application
Overzicht van alle belangrijke kinderboekenschrijvers die vandaag de dag gelezen worden. Schrijvers uit binnen- en buitenland, schrijvers van deze tijd en schrijvers van klassieke jeugdboeken. Bij elke auteur is een kenmerkend citaat opgenomen, biografische informatie, een bespreking van het werk en een geselecteerde bibliografie.
Secondary education --- Children's literature. Juvenile literature --- jeugdliteratuur --- Literature: authors --- Jeugdliteratuur --- Encyclopedieën --- Geschiedenis --- Jeugdschrijvers --- Biografieën --- Children --- Children's literature --- Children's literature, Dutch --- Children's literature, Flemish --- Books and reading --- Bio-bibliography. --- Jeugdliteratuur ; bibliografieën --- Jeugdliteratuur ; biografieënverzamelingen --- Jeugdliteratuur ; informatief --- Over Jeugdliteratuur --- 433.7 --- 830 --- jeugdboekenschrijvers ; biografieën --- jeugdliteratuur (ler) --- 823 --- Auteur --- Jeugdauteurs --- Nederlands 850.3 --- 434.1 --- Jeugdschrijvers: achtergrondinformatie --- 828.4 --- Jeugdboekenschrijvers --- 82-93 --- 839.3-93 --- 839.3-93 Nederlandse literatuur: kinderliteratuur; jeugdliteratuur --- Nederlandse literatuur: kinderliteratuur; jeugdliteratuur --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Flemish children's literature --- Flemish literature --- Dutch children's literature --- Dutch literature --- Bio-bibliography --- Leesopvoeding --- Verzamelde opstellen --- Encyclopedie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Jeugdschrijver --- Biografie --- Boekdrukkunst --- Film (cinematografie) --- Literatuur --- Noorwegen --- Kafka, Franz --- Vrouw
Choose an application
Functies van kinder- en jeugdboeken - De auteur - De illustrator - De jonge lezer - Humor en spanning - Realisme of fantasie - Woord en beeld - Kinder- en jeugdboeken van vroeger en nu - Boekpromotie - Uitwisselen van leeservaringen - Creatieve verwerkingsvormen (uitgewerkt voor verschillende genres).
Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- Children's literature. Juvenile literature --- Dutch literature --- reading culture --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- Jeugdliteratuur --- Leesbevordering --- Werken met jeugdboeken --- Voorlezen --- Prentenboeken --- Stripverhalen --- Poëzie --- Dierenverhalen --- Sciencefiction --- Griezelliteratuur --- Sprookjes --- Historische verhalen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Nederlands --- Kinderen --- griezelverhalen --- 82-93 --- C3 --- C6 --- handleiding --- literatuurwetenschap --- kinderen --- poëzie --- 434.4 --- 434.8 --- Leesbevordering(Boekpromotie) --- Werken met boeken(Activiteiten met het jeugdboek, Jeugdboekactiviteiten) --- Werken met poëzie (Werken met gedichten) --- 433.7 --- 433.75 --- Jeugdboeken --- 474.54 ) Het boek in het onderwijs --- andere culturen --- auteurs --- boekhandels --- boekpromotie --- detectiveverhalen --- dierenverhalen --- fantasieverhalen --- hier-en-nuverhalen --- historische verhalen --- illustratoren --- informatieve boeken --- jeugdboeken (ler) --- jeugdboeken --- kinderboeken --- leeservaringen --- metaliteratuur --- oorlogsverhalen --- prentenboeken --- sciencefiction --- sprookjes --- stripverhalen --- uitgevers --- vertalers --- vertellen --- voorlezen --- werken met jeugdboeken --- werken met kinderboeken --- 454.54 --- Boek in het onderwijs --- Boek in het onderwijs; ba.o --- Lezen; ba.o --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kunst en cultuur --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Geschiedenis en kritiek van de jeugdliteratuur --- Activiteiten met het jeugdboek --- Leesopvoeding --- Kinderboeken --- Verhalen --- Literaire genres --- departement Beeldende Kunst 07 --- kinderboek --- Jeugdboeken. --- Jeugdliteratuur. --- Kinderboeken. --- Littérature pour la jeunesse. --- 092194.jpg --- Jeugdliteratuur ; didactiek --- Prentenboek --- Stripverhaal --- Dierenverhaal --- Sprookje --- Historisch verhaal --- Kind --- Duits --- België --- China --- Young adultliteratuur --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|